Spreken we nog wel van leidster of zijn we leerkracht? Of pedagogisch medewerker? Op gewoon opvoeder? In alle gevallen is het noodzaak om op een respectvolle manier met kinderen om te gaan.
Montessori gaf ons daar een aantal richtlijnen voor, richtlijnen die we tegenwoordig overal tegenkomen: of het nu om de rust of de terughoudendheid gaat.
Een andere manier van kijken naar de houding van de leidster is een vergelijking te maken met tips voor het geven van een lezing. Of je nu voor ouders staat, voor een zaal met publiek of voor een groep met kinderen, dat maakt eigenlijk niet uit.
Laten we eens kijken of het werkt, ik heb het woord publiek in kinderen veranderd.
- verras, liefst met beelden .
Grijp aan het begin van een les direct de aandacht, dan onthouden de kinderen het verhaal beter.
- betrek de kinderen erbij.
Probeer een brug te slaan tussen datgene wat je vertelt door een vraag te stellen of kinderen iets te laten doen.
- vertel verhalen
Kinderen zijn beter ingesteld op luisteren naar een verhaal dan naar een betoog. Verhalen grijpen de aandacht, en houden die vast.
- spreek de kinderen aan op gevoel.
Niet alleen de ratio, maar ook het hart aanspreken.
- gebruik humor
Humor zorgt voor lucht en houdt de kinderen bij de les.
- converseer met je publiek
Vertel je verhaal alsof je voor een groep vrienden staat, gebruik je ogen en je gezicht. Hiermee creëer je wij-gevoel.
- schenken, niet nemen.
Dit is de belangrijkste: je geeft iets aan het kind. Probeer niet de goedkeuring te krijgen, maar geef ze het gevoel dat je iets aanbiedt. Dat straalt zelfvertrouwen uit.
- vergeet het papier
Vertel in plaats van je les voorlezen.
- maak contact met de kinderen
Het gaat om het kind, dus zo min mogelijk naar de beelden van een leuk filmpje of zo kijken,
- sta stabiel
Niet rusteloos rondlopen, maar zitten of vanuit een plek. Dynamiek creëer je met expressie van je lichaam en je stem.
En omdat we altijd keuzes maken en vooral voor de eenvoud gaan: kies er maar een uit.
Het werkt.
Dit is een vrije vertaling van “TedX conferenties draaien om vernieuwing”, Hans Steteke