Hoe eindeloos de zomervakantie ook mag lijken, er komt een einde aan. Weet je nog hoe vermoeid je je voelde in juni en juli? Misschien zelfs gesloopt. Afscheid nemen, opruimen, de laatste signaleren en beslissingen noteren. Gesprekken. De deur dichttrekken. Op weg naar vakantie.
En nu verschijnt eind augustus in beeld. Je ontmoet je collega’s en krijgt zin in het nieuwe schooljaar. Het kriebelt alweer. Je bent je rommelige lokaal eens in gelopen. Het lijkt altijd zo zielloos. Tafels, stoelen en kasten bij elkaar geschoven in een hoek. De vloer glimt wel mooi. Je hebt nagedacht over de inrichting. Gepuzzeld met de tafelgroepjes. Wie kan bij wie? Kloppen de looplijnen? Staat de aandachtstafel in het blikveld? Een bijna leeg prikbord. Je wilt de kinderen een warm welkom geven. Je hebt je bureau en je eigen spullen een onopvallende plek gegeven. Het lokaal is per slot voor de kinderen.
Ondertussen denk je na over de leerlijnen. Wat zullen de kinderen in jouw groep gaan leren? Hoe gaan ze dat leren? Staan de materialen goed in de kasten? Je bekijkt je periodeplan en herontdekt welke leerinhouden de eerste periode centraal staan.
Denk je alleen aan lezen, rekenen en taal? Vraag je je ook af hoe de kinderen zich zullen ontwikkelen. Hoe ze denken, voelen en doen. Wie ze worden.
En vraag je je af wat je zelf belangrijk vindt? Jouw persoonlijke kleuring. Wat laat je van jezelf zien. Hoe laat je jezelf zien. Waar wil jij naar toe met je groep. Waar ligt jouw focus. Welk eigen verhaal vertel jij. En voel je je verantwoordelijk voor je eigen verhaal. Hoe zorg je dat de waan van de dag er niet mee aan de haal gaat.
Wat breng jij?
Wie ben jij?